פירוש חלומות במקום טיפול משפחתי

שלחי לחברה

פירוש על סוכה ועל משפחה

מסתבר שאפשר לעשות פירוש חלומות גם במייל, והאמת – זה אפילו יוצא מאוד טוב לי – כי אני 'שופכת' מהר מהר בתקשור את כל המידע שאני מקבלת, ולא שוכחת כלום כי לא מפריעים לי, וגם למי שמקבלת את פירוש החלומות זה טוב, כי זה יוצא יותר זול משיחה רגילה.
אז באחת הימים קיבלתי במייל את החלום הבא לפירוש:
"אנו מגיעים לבית הורי בעלי במושב, אך כאשר אנו יוצאים אל החצר אנו מגלים שהסוכה ללא סכך, ומבפנים היא מלאה במקקים ושלוליות של גשם.
בחלום אני זוכרת שאמרנו שאין ברירה, והשנה לא נחגוג את חג סוכות למרות שהילדים יתאכזבו. "
 

פירוש חלום שהגיע לפני החגים

נעמה מדברת על שהייה בקרב המשפחה בזמן החגים.
ברגיל, היא אומרת, מדובר בהקשר של חגיגה – שמחה, חגיגיות, כייף.
אבל החלום מדבר על כך שהשנה זה אחרת –

  • לסוכה אין סכך
  • בסוכה יש מקקים
  • בסוכה יש שלוליות

 

איך מפרשים סמלים בחלום

פירוש סוכה בחלום: לסוכה אין סכך = אין בית, אין משפחה, אין מסגרת. כאילו יש 'בית' – הסוכה, אבל היא לא מסוככת, אין סכך, אין מכסה. הכל קיים רק לכאורה.
פירוש מקקים בחלום: בסוכה יש מקקים – כל מיני דברים קטנים, כהים ומגעילים, שאף אחד לא רוצה להתעסק איתם, שלא ממש רואים אותם אם לא מדליקים את האור, שעושים לכולם לרצות לברוח. המקקים בפירוש חלומות מסמלים כל מיני עניינים לא פתורים, עלבונות, כעסים וכד' שקיימים בין בני המשפחה לבין עצמם.
פירוש שלוליות בחלום: בסוכה יש שלוליות - השלולית היא הצטברות ארעית של מים עומדים. להבדיל מאגם, למשל, שאפשר לשתות ממימיו, בשלולית המים נהיים עכורים. בפירוש חלומות השלולית היא כמו מלכודת של אי נעימות -  כי עלולים לדרוך בתוכה ולהחליק, או להרטיב את הנעל, למשל. השלוליות הינם כל מיני רגשות עכורים ובלתי מטופלים, שמדי פעם, 'פתאום', צצים ועולים – בגלל מילה לא במקום שמישהו אמר, או בגלל משהו שהזכיר לנו, ואז נהיה לנו איכס.
 

פירוש חלומות עוזר להבין את המצב במשפחה

אם אוספים את הסיפור של נעמה ואת כל הסמלים שמופיעים בחלום, עולה הפירוש הבא:
בדרך כלל משפחה קשורה לשייכות, לחום, לשמחה, והחגים הם זמן של חגיגה, של יחד, של חגיגיות.
אבל השנה, מבחינת נעמה, ההתכנסות המשפחתית לא כייפית. יש רק הרגשה לכאורה של משפחתיות – הסוכה היא כמו בית, אבל בעצם אין סכך – שהוא מהות הסוכה, ואין משהו שסוכך, שמגן עליהם מהשמש, מהגשם, מהרוח. נעמה מרגישה לא מוגנת, כאילו הכל מזוייף ולא אמיתי.
המקקים והשלוליות בחלום מצביעים, מבחינתה, על כל מיני ארועים ורגשות מודחקים, על כל מיני דברים שעושים לה איכס.
היא מרגישה חסרת אונים לגבי האפשרות לשנות את המצב, כי כמו המקקים, הדברים שמפריעים לה הם דברים שאף אחד לא רוצה להתעסק בהם, או שלדעתה אין בכלל מה להתייחס אליהם ואיך לפתור אותך – כמו שלוליות שאין ברירה, ואי אפשר לנקז אותן, אלא רק לחכות עד שיתיבשו מעצמן.
 

רגשות שהחלום מעורר

בפירוש החלום חשוב לזכור שבסוף נעמה מאמינה לתחושת חוסר האונים שלה. היא אומרת ש'אין ברירה', וש'השנה לא נחגוג', וחבל.
חבל כי הילדים (הפנימיים) יתאכזבו – בכל פעם שאנחנו משאירים מצב רגשי כאוב בלי לטפל בו, אנחנו בעצם מאכזבים את אותו חלק פנימי שמצפה מאתנו לטפל בעצמנו היטב – גם ברמה הרגשית.
וחבל כי אולי נעמה אינה באמת חסרת אונים?
אולי היא יכולה להרים טלפון לאמא, ולבקש לבוא ולשוחח על כמה דברים לפני החג?
אולי כולם יפיקו רבות משיחה משפחתית גלויה וכנה, ומ'איוורור' מטענים ישנים?
אולי כדאי לה לבוא לפגישת יעוץ, ולברר עם עצמה מה בדיוק מפריע לה?
 

סיכום: פירוש חלומות במקום טיפול משפחתי

החלום של נעמה היה חלום לא נעים – לכן היא פנתה אלי כדי שאפרש לה אותו. גם הרגשות שהיא חווה בחלום ובמציאות הם לא נעימים, וחבל.
מה שטוב בפירוש חלומות הוא שהחלום לא רק משקף את הבעיה, אלא גם רומז על פתרונות אפשריים. בחלום של נעמה, למשל, העובדה שהסוכה ממוקמת בחצר, בשטח פתוח, מרמזת, לדעתי, על האפשרות שאכן 'הכל פתוח', והכל אפשרי!
 
©  מיכל רון, ספטמבר 2011
רוצה שאפתור את החלום שלך?

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

הצהרה: יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8