מזה בודהיזם

שלחי לחברה

מזה בודהיזם, ואיך הוא יכול לעזור לך

בודהיזם זה לא דת, בודהיזם זו פילוסופיה, וכמו כל פילוסופיה המטרה שלה היא לעזור לך להבין את החיים שלך טוב יותר, ולחיות אותם טוב יותר.
הבודהא – מייסד הבודהיזם, אמר שעלינו לעשות בסהכ 3 דברים: לעשות טוב, להימנע מרע, ולטהר את התודעה – וטיהור התודעה הוא המיוחד לבודהיזם.
אחת השיטות לעשות זאת היא עי מדיטציה, ואכן – אם מתיישבים ומתרגלים מדיטציה על בעיה מסוימת מגיעים תכופות לתובנות שעוזרות לנו לפתור אותן, ומהר.
למשל: כשתחום מסוים בחיים שלנו לא עובד – זה יכול להיות כסף, עבודה, זוגיות, או כל תחום אחר, לפי הבודהיזם - כדאי ולנסות לראות איפה ואיך אנחנו 'מלכלכים' בתחום הזה.
 

אתיקה בבודהיזם

ההתחלה של הבודהיזם היא באתיקה – דהרמה, בסנסקריט.
כמו שביהדות יש את עשרת הדיברות, בבודהיזם יש 5 מצוות לא תעשה – 5 precepts, שללא קשר לאמונה, ליהדות או לבודהיזם, הן מומלצות מאוד לכל אדם, והן:
1. לא להרוג – אהינסה, בסנסקריט, שמשמעה גם לא לפגוע – לא בעצמנו ולא באחרים, לא במעשה, לא בדיבור ולא במחשבה. כלומר – להתנהג יפה, לדבר בנימוס, לחשוב דברים טובים, ומזה בעצם נגזרות גם 4 מצוות האתיקה של הבודהיזם -
2. לא לגנוב, ולא לקחת משהו שלא ניתן לנו. גם לא את הזמן של מישהו אחר, למשל, וגם לא לגנוב דעת, שמכאן נגזר הדיבר הבא של הבודהיזם:
3. לא לשקר. כי שקר זו גניבת דעת. כדאי גם לא לשקר לעצמנו. גם לא כשאתה בודק, לדוגמא, מה אתה מרגיש, וע"ע 'אני לא כועסת', וכד'.
4. להימנע מהתנהגות מינית פוגעת, כמו אונס או כמו ניאוף, משום שהיא פוגעת גם באדם אחר, וגם בנו ובקארמה שלנו. ואחרון חביב במצוות הבודהיזם:
5. להימנע מחומרים משכרים, כמו אלכוהול, סיגריות וסמים, משום שאלה משנים את מצב התודעה שלך, ותחת השפעתם אנחנו חושבים, מרגישים ומתנהגים באופן שתכופות עלול לפגוע בעצמנו ובאחרים. המצווה הזו מיוחדת לבודהיזם, שממליץ, כאמור על טיהור התודעה עי המדיטציה.
 

בודהיזם בשבילך

המחויבות לשמור על 5 הדיברות של הבודהיזם הן המקבילה של לשמור שבת וכשרות כשמתחילים להתקרב ליהדות.
לא חייבים להיות בודהיסטים כדי לשמור את 5 הדיברות האלה, ויש הרבה בודהיסטים שלא שומרים את 5 הדיברות האלה, או ששומרים רק את חלקן, אבל כשמשהו לא הולך לך בחיים, ואתה רוצה לדעת למה, אולי כדאי לבחון את אותו התחום לפי אותן 5 דיברות:
במי פגעתי?
מה גנבתי?
איפה שיקרתי?
באיזה אופן התודעה שלי לא נקיה? האם אני כועסת? או פוחדת?
 
התשובות שתקבלי יוכלו לכוון אותך לפעולה מתקנת, אם תרצי.
 
שיהיה בהצלחה,
© מיכל רון, דצמבר 2007

שלחי לחברה

הצהרה: יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8